Visste ni att...

påskhelgen bestäms efter vårdagjämningen och fullmåne. Vilken tid påsken är om beror på när den första fullmånen är efter vårdagjämningen som är i mars någon gång. Så första helgen efter första fullmånen efter vårdagjämningen är påskhelgen! Det visste inte jag...
Tycker det är lite konstigt... nu är inte jag så bra på det med Jesus och sånt men jag vet i alla fall att påsken har att göra med Jesus död och uppståndelse, han dog på långfredagen och återuppstod på påskdagen(?). Jaja.. skit samma. Det konstiga är i alla fall att man firar dom dagarna men att dagarna är under olika dagar varje år. Det är inte som julafton (då Jesus föddes) att det firas samma datum hela tiden utan det flyttas. Det måste väl ha funnits ett datum då han dog och uppstod? Varför är då inte påsken dom datumen varje år i stället??

Usch vad kass jag är på att förklara men jag har funderat lite på det där.. haha! :) Hoppas att nån förstår hur jag menar. :) Konstigt är det i alla fall.. :)

Jag har i alla fall jobbat hela påskhelgen, men är ledig i morgon. Tur det, så jag får en ledig dag med min älskling.
Det typiska är att det ska bli dåligt väder... blä!

Förra året var vi i Stockholm med pappa, Izze och hennes son Andreas och hans Carro. Supermysigt, fint och varmt väder (gick till och med utan jacka). Hade mer än gärna vart där i år igen (dumma jobb).









Vill ha ännu mera sol och värme nuuuuu!


Kommentarer
Postat av: Anonym

det är för att man räknar ut jesus död från den judiska kallendern. enligt den så dog han den fjortonde nisan och den infaller så som du har förklarat =)

2010-04-05 @ 22:05:54
Postat av: Lovisa

Jaha.. tack för förklaringen! Nu vet jag! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback